Dawoud Zahran | 03 Jun 2020
<العربية تَتبع>
Palestinian entrepreneurs should utilize the current circumstances caused by the
restrictions imposed to combat COVID-19 to add unique value to their communities. As a first
step, an e-commerce revolution is more timely than ever.
Uber and Airbnb, both currently valued at around $65 billion[1], emerged out of the
2008 financial crisis despite its dire economic restrictions. While many external conditions
enabled the creation of these two companies, the fact that many individuals in the United
States at that time were looking for jobs and for more ways to generate income motivated a
lot of them to “exit their comfort zone” and try out new options. Who would’ve thought that
sleeping at a stranger’s place and getting into a stranger’s car could become mainstream?
Their revolution was enabled despite difficult circumstances, and it continues today.[2]
Palestinian entrepreneurs should utilize the current restrictions caused by the COVID-19 pandemic to create their own ongoing revolution. In the MENA region, e-commerce has been growing rapidly, with its market valued at around US$8 billion in 2017.[3] One segment of e-commerce, e-groceries, which includes companies that deliver groceries to customers, has also been growing, particularly in the Gulf.[4] Palestine does not yet have its own share in this development, but this is changing.
Over the past month, we have seen numerous Palestinian companies using social media
platforms to offer delivery services, mostly for the first time. Importantly, their product
delivery range is wide – from groceries to electronic devices to gym equipment. Many
Palestinians are now, for the first time, experiencing the convenience of ordering a product
online and getting it delivered to their doorstep. This is an exciting development, and
local entrepreneurs should build on it with a customer-first focus.
Over the coming months, we could see many companies that want to focus on
their former day-to-day operations while looking for options to outsource the product order
and delivery process. Newly established start-ups could take over this operation for a large
group of companies, and charge a fee-per-order. This process could be implemented across
various product segments, from electronics to flowers.
Most importantly, the Palestinian consumer market is
ready for this revolution, especially with the growing smartphone penetration rates and
internet and social media usage.[5] The main missing component has been a large number of
e-commerce first-movers on the supply and demand sides, but now this process occurs daily,
and it will continue to develop if consumers, providers, and enablers push for it (they
should!).
The foundational work needed to initiate an e-commerce revolution in
Palestine has started, and in the midst of the current conditions, Palestinian entrepreneurs
have a golden opportunity to seize.
داود زهران | مُؤسس و مدير مركز الشركات
الناشئة (MISSION) | ٠٣ يونيو ٢٠٢٠
على رواد الأعمال الفلسطينيين الاستفادة من
الظروف الحالية الناجمة عن قيود COVID-19 (فيروس كورونا) من أجل إضافة قيمة فريدة
من نوعها لمجتمعاتهم، و الخطوة الأولى تكمن في صنع ثورة في التسوق الإلكتروني في
فلسطين.
نهضت شركتا Uber و Airbnb ، والتي تٌقدر قيمتهما حاليًا
بحوالي 65 مليار دولار[1]، من الأزمة المالية لعام 2008 على الرغم من القيود
الاقتصادية الصعبة في تلك الفترة. في حين مَكنت العديد من الظروف الخارجية من إنشاء
هاتين الشركتين، احد أبرز هذه الظروف أن العديد من الأفراد في الولايات المتحدة
كانوا يبحثون عن الوظائف والمزيد من الطرق لتوليد الدخل، مما حفز الكثير منهم الى
"الخروج من منطقة الراحة الخاصة بهم" وتجربة خيارات جديدة. من كان يظن أن الدخول في
سيارة خاصة لشخص لا تعرفه معرفة شخصية يمكن أن يصبح أمر طبيعي؟ (مَكنت Uber هذا
التطور). على الرغم من الظروف الصعبة, بدأت هاتان الشركتان ثورةً خاصة بهما، وما
زالت مستمرة حتى اليوم[2].
يتوجب على الرياديين الفلسطينيين الاستفادة من القيود
الحالية الناجمة عن جائحة الكورونا بهدف تفعيل التسوق الإلكتروني على نطاق واسع في
فلسطين. في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا شهد التسوق الإلكتروني نموًا سريعًا،
حيث بلغت قيمة سوقه حوالي 8 مليار دولار في عام 2017[3]. كما أن قطاع البِقالة
الإلكترونية الذي يشمل الشركات التي تقدم خدمة توصيل منتجات البقالة على وجه الخصوص
شهد نمواً كبيراً أيضًا، خاصة في الخليج[4]. ليس لفلسطين حِصتُها في هذا التَطور
المهم، لكن هذا يَتغير.
خلال الشهر الماضي، رأينا العديد من الشركات الفلسطينية
تٌقدم خدمات التوصيل للبيت من خلال منصات التواصل الاجتماعي لأول مرة وبنطاق توصيل
منتجات واسع جداً تدرجاً من البقالة إلى الأجهزة الإلكترونية إلى المعدات الرياضية
والعديد من المنتجات الأخرى. يَلقى العديد من الفلسطينيين الآن و للمرة الأولى
الراحة في طلب منتج عبر الإنترنت وتسليمه إلى عتبة منزلهم. هذا تطور جيد، ويجب على
رواد الأعمال المحليين البناء عليه مع التركيز على حاجات وطلبات الزبائن، وتطوير
تجربة التسوق الإلكتروني حتى تصبح مثالية لِزبون.
و كمثال على ما يمكن أن نراه خلال الأشهر القادمة
وخصوصا بعد زوال أزمة الكورونا، هو رغبة المتاجر بالعودة الى عملياتها اليومية التي
اعتادت عليها مما يتطلب الاستعانة بمصادر خارجية لأتمتة طلب المنتج وعملية التسليم.
لهذا كمثال، يمكن لشركات ناشئة جديدة في مجال البقالة الإلكترونية تولي هذه العملية
لمجموعة كبيرة من محلات السوبرماركت مع أخذ رسوم لكل طلب يتم توصيله. يمكن تنفيذ
هذه المنظومة في العديد من القطاعات الأخرى من الإلكترونيات إلى الزهور.
أما العامل الأكثر أهمية هو أن السوق الاستهلاكي الفلسطيني جاهز
لهذه الثورة، خاصة مع ارتفاع نسب انتشار الهواتف الذكية واستخدام الإنترنت ووسائل
التواصل الاجتماعي[5]. كان العنصر المفقود الرئيسي هو عدد كبير من الزبائن الأوليين
الراغبين بتجربة التسوق الإلكتروني، ولكن الآن تحدث هذه العملية بشكل يومي وعلى
نطاق واسع، وسوف تستمر في التطور إذا استثمر بها الكُل: المستهلكين، مٌقدمي
الخدمات، والداعمين.
لقد بدأ العمل التأسيسي اللازم لتمكين ثورة التسوق
الإلكتروني في فلسطين. وفي ظل الظروف المتاحة حاليًا، يوجد فرصة ذهبية على
الرياديين الفلسطينيين استغلالها.
Sources | المصادر